Poškozuje školský zákon děti, které chtějí na SŠ?
22. 4. 2005

moderátor (Jaroslav Hutka):
Dnešní otázka je: poškozuje školský zákon děti, které chtějí na střední školu? Toto pondělí, 18. dubna, proběhly jednotně ve všech středních školách v České republice přijímací zkoušky. Uchazeči se směli přihlásit jen na jednu státní či soukromou školu. Pokud v přijímacích zkouškách uspějí, tak se už nesmí o žádnou jinou školu pokoušet. Pokud neuspějí, musí čekat, která škola ještě vypíše druhé kolo. Nesmyslnost tohoto ustanovení byla kritizována v tisku. V polovině ledna vznikla petice proti této části nového školského zákona. Během dvou týdnů ji podepsalo 15 700 občanů. 3. února byla petice předána ministryni školství. V podstatě se to rovnalo hození petice do odpadkového koše. Letos jsou tedy děti vycházející ze základní školy poprvé zásadně omezeny ve volbě dalšího vzdělání, což já považuji za diskriminaci dětí, protože vysoké školy žádná taková omezení nemají. Zároveň to považuji za porušení ústavního práva na svobodnou volbu. Jestli má někdo stejný názor, opačný a nebo jiný a chce ho říci nahlas, tak mi může zatelefonovat na dvě telefonní čísla: 221552155 a 221552255. Dobrý večer. Zdá se, že se ještě nikdo neozývá. Ten školský zákon 561/2004 a zásadní věta je: přihlášku lze pro první kolo přijímacího řízení podat pouze na jednu střední školu. Potom, pokud byl uchazeč přijat ke vzdělání ve střední škole v některém kole přijímacího řízení, nemůže být přijat ke vzdělání v jiné střední škole v dalších kolech přijímacího řízení.

telefonát:
Bureš z Českých Budějovic. Zdravím vás. Chtěl bych vyjádřit souhlas s vaším názorem. Myslím si, že je to absolutní nesmysl. Myslím si, že je to dost omezený, protože bráníme tím i rozvoji inteligence, rozvoji vzdělanosti. Česká republika má úroveň vzdělanosti jednu z nejlepších na celém světě. Myslím si, že toto absolutně není krok dopředu. Naopak kroku trošičku zpátky.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Mám také toto přesvědčení.

telefonát:
Jaroslav Urban, Přerov nad Labem. Jsem výchovný poradce na základní škole a domnívám se po zkušenostech, které máme už s přijímacím řízením v letošním roce, že okolo toho byl veliký humbuk, zbytečný. Většina dětí se nám dostala vždy v prvním kole a ty, co se dostávaly, co měly psané druhé školy, tak na těch druhých školách naopak se už nedostávaly v tom druhém kole. Takže podle nás se mnoho nezměnilo.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já mám pocit, že se změnilo hodně, protože my máme dceru, která před dvěma lety takto šla a měla možnost si vybrat. My jsme pro ni připravili jednu státní a tři soukromé školy. Ona udělala zkoušky na všechny čtyři a teprve se zorientovala, kam by chtěla. Její rozhodnutí je takové, že je šťastná tam, kde je. Kdyby byla jenom jedna možnost, tak bychom si netroufli na to gymnázium, které mělo příliš velkou pověst a my jsme nevěděli, jestli dcera na to má.

telefonát:
Jde o ty soukromé školy, podle mého názoru. Tam ano. Jestliže bylo na dvě státní školy, tak ty výsledky jsou rovnocenné. My jsme malá škola. Měli jsme letos 14 deváťáků a všichni se v prvním kole dostali na ty školy, které chtěli.

moderátor (Jaroslav Hutka):
To mají štěstí a já jim gratuluji.

telefonát:
Němec z Prahy. Mám stejný názor jako má ten předřečník. Jediná věc, protože mám také syna v 9. třídě. On sám se dostal bez zkoušek, jenom na průměr, na odbornou průmyslovou školu a všichni jeho spolužáci, kromě uměleckých škol, že se nedostali na ten obor, který chtěli, se dostali na vedlejší obor. Takže všichni se umístili v prvním kole. Jediný, co se mi nelíbí, je to, že jestliže někdo se umístil v prvním kole, že se nemůže hlásit ještě ve druhém kolem na jinou, lepší školu. To je jediný, co bych vytknul. Myslím, že to že byly dříve přihlášky na dvě školy, tak nic moc neřešily, protože před 4 lety jsme řešili neteř, která šla na zdravotní školu a pozdě se dozvěděla a posílala odvolání. Pak pracně hledala, jestli ji umístí někde jinde a byly to velké nervy. Takže celej ten systém by chtěl nějak překopat. To, jestli mohl dát přihlášku jenom na jednu nebo dvě nebo na čtyři školy, to já bych tomu zákonu tolik nevyčítal. Spíše tu možnost, že nemůžou ti, co byli přijati, zkusit ještě šanci ve druhém kole a pokusit se třeba o trochu lepší školu, protože něco už má v kapse a pokusit se o něco lepšího.

telefonát:
Sympatizant z Liberce. Jardo, pouštíš se do hroznejch věcí. Je to hrůza. Ahoj.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Děkuji. Je to také názor.

telefonát:
Furiová z Prahy. Domnívám se, že tento školský zákon bere dětem ctižádost a touhu uplatnit se na tom nejlepším místě, kde mohou, a nutí je v jejich 14 letech hledat nějaký průměr, který je zaručeně dostupný. To si myslím, že dost na to mají času potom v pozdějším věku. V tomto útlém věku že je to opravdu hrozný hřích.

telefonát:
Machová. Já bych k vám neměla žádný dotaz. Budete ještě překvapen, že vám řeknu pouhých pár slov. Vy jste spolubojovník pana Havla, který dnes, patnáctý rok po demokracii a svobodě se neštítíte hovořit o tom, že byste rád něco udělal pro děti a mládež, které jste naučil právě s panem Havlem pod tímto režimem, který jste sem dotáhli, užívat drogy a umírat na AIDS a spoustu nemocí. O dospělých ani nemluvě. Mluvte o tom, kolik dětí a žáků základních, středních a vysokých škol jste pohřbili díky režimu vyvražďovat národ, který jste sem dotáhli. O demoralizaci a fašizaci ani nemluvě. Nežádám vaši odpověď, protože ji perfektně znám. Styďte se! Měl byste se schovat a kát se u samotného nového papeže, jaké zločiny, kolik životů máte na svědomí. 300 milion občanů.....

moderátor (Jaroslav Hutka):
Děkuji. Pochopil jsem, co máte na mysli. Zdá se mi to trochu nepřesné.

telefonát:
Kubík, Litomyšl. Po tom extempore té paní předtím se mi bude velmi těžko vystupovat. Já se zaměřím úplně na něco jiného, co zatím tady posluchači neříkali. Na tu petici, kterou paní ministryně údajně hodila do koše.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já jsem říkal "jako".

telefonát:
Prostě ji vůbec nerespektovala a nebo ji brala na vědomí jen částečně. Já si myslím, že to je takové plivnutí do tváře všem těm, kteří si myslí, že zákon je špatný. Jako odpověď ministryně se mně to vůbec nelíbí. Domnívám se, že takoví lidé by vůbec neměli chodit do vlády, protože taková ta ignorance některých představitelů současné vlády, to je něco dost otřesného a už se na to nedá koukat. Opravdu. Sama paní ministryně, jak je známo, tak své děti dává na exkluzivní školy zahraniční nebo cizojazyčné. Možná, že ten zákon dokonce připouští i to, že můžete si dát přihlášku na českou školu a pak možná i na zahraniční. Takže ona bude zase ve výhodě, protože má vyšší postavení a zařídila si to jinak. Je to takové až skoro trapné.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ten zákon neřeší školy, kde nejsou přijímací zkoušky, kde se zaplatí, jako je to francouzské lyceum, kam chodí dítě paní ministryně.

telefonát:
Tam se zaplatí a může vejít. No to je úžasný. A ostatní děti, ten plebs, ten musí dělat přijímačky, někdy i dost potupné, a podle toho, jak si to ta škola vymyslí a jak moc se cítí prestižní a když se mu to nepovede, tak se nikam nedostane. Když se mu povede dostat na nějakou průměrnou školu, protože chtěl vsadit na jistotu, tak potom si nemůže vybrat lepší. Já si myslím, že to opravdu diskriminační je, a to velmi, velmi silně. To třeba ještě vydržíme těch 13 měsíců a pak to bude možná jinak.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Doufejme.

telefonát:
Já taky doufám. Nashledanou.

telefonát:
Já mám špatnou zkušenost a možná ještě před sebou. Jinak radši se nepředstavím, ale jsem posluchač z Prahy. Je mi 37 a přihlásil jsem se na státní školu, abych si udělal nástavbu. Přihlásil jsem se na obor, kde bylo málo uchazečů a nebyly přijímací zkoušky. V oboru jsem nepracoval a po 20 letech ze školy mi přišel dopis, že bylo tolik zájemců, že se zkoušky musí dělat. Myslím si, že je to veliký znevýhodnění takovýchto lidí. Měly by se tam takovéto věci, myslím si, že se tohoto se ten zákon týká také.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Jestli jsem pochopil. Máte na mysli děti, který jdou na tu střední školu?

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ve 37 letech asi nemám šanci udělat vůbec přijímací zkoušky. Kór, když se to dozvím týden před termínem přijímacích zkoušek.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Myslíte na střední školu? Na toto jsem se nepřipravil, na takovouto eventualitu a promiňte.

telefonát:
Němec, Praha. Já už jsem jednou s vámi hovořil. Rád bych odpověděl tý paní, která vás tam osočila, že vy jste přitáhl drogy a další věci. Asi si neuvědomuje, že drogy, perník, nyní výborný exportní artikl vyhledávaný po celý Evropě, se tady vařil právě za toho komunistickýho režimu. Dále o počtu nakažených HIV, kteří tady byli ještě za vlády komunistů, to se doví jenom díky svobodě, díky svobodě tisku a díky svobodným zprávám v televizi. Ale drogy tady byly za komunistů a problém dětí a mládeže byl ten, že tady byly nějaký škraloupy dětí za jejich rodiče a prarodiče, kteří nesouhlasili s tím režimem. Tak ať paní neosočuje vás a pana Havla, ale ať si vzpomene, co tady bylo dřív a co tady je nyní. Ať se vzbudí, protože dřív, díky cenzuře, se o spoustě věcí nedozvěděla. Teď se to dovídá a myslí si, že je to mnohem horší, ale není to pravda.

telefonát:
Já jsem Václav. Považuji toto všechno jako jednoznačně diskriminační záležitost. Dokonce si myslím, že to může z velký části záměr týto vlády, protože před dvěma roky, když byl u moci ještě pan Špidla, tak chtěli zrušit i víceletý gymnázia jenom proto, aby se tady nevytvářela elita národa. Já jim mohu jenom položit otázku, a to takovou: kde bude tento národ, když nebude mít elitu? To je asi všechno, co jsem chtěl k tomu říci.

telefonát:
Jaroš. Já mám takový dotaz. Jaký vy máte názor nebo co si myslíte o tom, proč ten zákon jako takový vůbec předložili? Jaký je tam věcný záměr, čeho chtěli dosáhnout? Jestli je to nějak opodstatněné něčím reálným, anebo jestli je to nějaký výplod něčí fantazie?

moderátor (Jaroslav Hutka):
To, co o tomto zákoně vím a jak jsem ho pochopil, tak mně se zdá, že je byrokrati mezi sebou udělali, vymysleli zákon, který je pro ně výhodný, protože tento způsob těchto přijímacích zkoušek, který teď funguje, je pro to byrokratické zpracování velmi výhodný. Je jednoduchý, a to je jediná výhoda, kterou v tom zákonu vidím, že ministerstvo školství má méně práce. Což když je to na úkor lidí, tak ten úředník nemá právo šetřit svoji práci, aby lidem ušetřil svobodu.

telefonát:
Náhodou, že nešetří úředníky, že je třeba propustí? To asi těžko? To si také tak nepředstavuju. Já nevím, jestli mohu. Jedu v autě a musím zastavit, protože nás zastavili policisté z akce. Takže pozdravuji éter s pomocí české policie. Mějte se.

telefonát:
Skálová z Nový Vsi. Já plně souhlasím s tím vaším názorem a myslím si, že ministerstvo tyto přijímačky vyřešilo proto, že školství má mnohem větší a palčivější problémy. Přijímačky na střední školu relativně nikoho netrápily. Jestli byl zaveden nějakej systém dvou kol a obě dvě kola byly povinný, tak si myslím, že to celkem nedělalo žádný problémy. Byly samozřejmě mnohem těžší problémy ve školství. Tak ministerstvo vyřešilo to, co bylo nejjednodušší, co nikoho netrápilo, aby to vypadalo, že se něco děje. Navíc mám pocit, že jednak se zaštiťujou tím, že spousta dětí byla přijata na dvě a více škol a zabírala místa ostatním, ale já jsem to hodně sledovala. Já jsem nikde nevyčetla, že by byl nějaký seriózní výzkum ministerstva, aby se řeklo: v minulým roce 14 tisíc dětí bylo přijato na dvě školy a odřeklo jednu školu až v září, takže 14 tisíc dětí se kvůli nim nedostalo na jinou školu. Mám pocit, že je to od nich zvláštní argument. Jak už tady zaznělo před chvílí. Myslím si, že jeden z důvodů byl i ten, že mezi gymnázii a velkou části ostatních odbornejch středních škol byl poměrně značnej rozdíl tím, že dobrý děti neměly odvahu se přihlásit na gymnázium, a tak se hlásí na ty odborný školy. Tím se lehce jejich úroveň zvýší. Gymnáziu se úroveň trochu sníží a máme to tady, je to ten zlatej průměr, to je to, co čeští politici chtějí.

telefonát:
Já jsem se chtěl zeptat. Vy si fakt myslíte, že ten režim, co byl před tím, že byl zase tak špatnej? Ještě jedna otázka další. Pane Hutka, vy už nemáte peníze, že musíte dělat v Radiožurnálu? Dostal jste Havla a běžte, kam patříte.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Děkuji za tuto reakci a myslím si, že tento režim před tím byl tak špatnej. Toto není ale dnešní téma.

telefonát:
Posluchačka z Prahy 5. Já bych chtěla navázat na jednu paní, která mluvila přede mnou. Já jsem také slyšela, zejména v rádiu, že jediným důvodem, proč se změnil tento systém, bylo to, že se některé děti přihlásily na dvě školy a teprve v září řekly, že na tu jednu nepůjdou. Tento problém bych uměla vyřešit v pěti minutách. Stačilo by, kdyby na papír, který přijde, kde je napsáno: vaše dítě bylo přijato byl takový malý proužek a tam by stálo psáno: do 30 dnů nám potvrďte, že na tuto školu nastoupí. Teprve poté by se vypisovaly ta druhá kola. Myslím si, že tento problém by byl tímto lehce odstraněn. Nevím, jestli byl ještě nějaký další důvod, proč se ten systém měnil. Přijde mi to, že je to spíše takový důvod, aby měli pracovníci ministerstva školství nějakou pracovní náplň.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Naše dcera, když se dostávala před dvěma lety na střední školu, tak se dostala na tři školy najednou a tam vždy byl termín, do kdy musí nahlásit, jestli tam nastoupí.

telefonát:
Takže to existuje. Takže v tom případě nechápu, proč se některé děti rozhodovaly až v září? Jistě ten termín nebyl až v září.

moderátor (Jaroslav Hutka):
To není pravda. To bylo vyřešeno hned v tu dobu, během měsíce.

telefonát:
Zřejmě je to tak, že pracovníci ministerstva školství potřebovali udělat změnu pro změnu, aby na svých židlích neseděli jen tak z bůhdarma. V tom případě je to všechno špatně.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Prostě si zjednodušili práci, protože je pravda, že museli asi vyplňovat trochu více kolonek. Takto je to jednodušší.

telefonát:
Kdyby se to takto zavedlo a nevím, jestli ty všechny čtyři školy měly jednotný termín?

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ne, ne.

telefonát:
Kdyby se zavedl jednotný termín a hned poté by byly vypsány druhá kola pro ty děcka, která dostala nepřijato, nepřijato, tak si myslím, že by to bylo jednoduché.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Teď to takto je.

telefonát:
Já bych spíše nechala ten systém tak, jak byl. Bylo by možné dělat ty přijímačky na více škol. Zejména pro ty dobré studenty nebo dobré uchazeče, které mají šanci se dostat na více škol.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já bych to udělal tak, jak je to na vysokých školách. Člověk se může hlásit, na kolik vysokých škol chce a podle toho, jak se dostane, tak si vybere potom.

telefonát:
Tam se to trochu reguluje tím, že za každou přihlášku musíte zaplatit, což na středních školách asi není žádoucí. I tak se to tak dělá a asi to nějakým způsobem funguje. Mám pocit, že pokud ten předchozí systém byl takový, že to jejich rodiče museli ohlásit, že na tu školu nastoupí, tak v tom případě si myslím, že opravdu ta změna byla naprosto zbytečná.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Tam nebyl problém, že se dítě dostalo na více škol.

telefonát:
Přesně, jak říkala ta paní. Jestli někdo vůbec udělá seriózní sečtení údajů, tak se domnívám, že asi těžko.

telefonát:
Já bych se trochu představil. Posluchač z Brna a do dnešního dne váš příznivec a myslím, že i nadále zůstanu. Přiznám se vám, že dnes se mi to trochu nelíbí, jak to vedete. Uvědomte si. Máme zákony špatné a horší. Žádný zákon nebude vyhovovat stoprocentně všem. Tento zákon je špatný, ale byl špatný i ten předcházející.

moderátor (Jaroslav Hutka):
O něco méně špatný.

telefonát:
To je otázka názoru. Ta jedna paní, co říkala, že nečetla nikde žádnou seriózní zprávu o tom, že tolik a tolik dětí. Já jsem tu zprávu četl. Já si to nepamatuji. Tam skutečně bylo uvedeno procento a nebylo to zanedbatelné procento těch volných míst, které zůstaly tím, že někdo se dostal na více škol a šel na jednu. To, co říkala ta paní přede mnou, to by bylo částečné řešení, ale také to není tak jednoduchý. Kdybych se měl k tomu vyjádřit, tak bych řekl, já nevím. Má svoje výhody, má svoje nevýhody ten zákon. Já bych se ještě chtěl vyjádřit k tomu pánovi, který říká, že paní Buzková si posílá svoje děti na soukromý gymnázium. Když si zaplatí, tak že je to bez problému a náramně se nad tím pohoršuje a vyjadřuje naději, že to ještě těch 13 měsíců vydržíme. Ono po těch 13 měsících tady přijde taková vláda, kdy budeme platit všichni za ty školy. Takže nevím, na co se těší.

telefonát:
Petr Jedlička z Brna. Já jsem také vaším příznivcem. Taky v tomto díle s vámi nesouhlasím, s vaším názorem ke školskému zákonu, a to proto, že mi nepřipadá, že by byl moc diskriminační. Mně přijde, že ten dotyčný, mladý člověk, nemá moc důvod si hned dávat v prvním kole přihlášku na školu, na kterou by chtěl, protože když se v dalším kole otevírá dostatek míst, tak pokud neuspěje v tom prvním kole na nějakou prestižní školu, tak se v tom druhém může dostat na nějakou průměrnější. Nějak ty šance omezeny nejsou. K těm soukromým školám: Mně přijde, že je to správný, že se zrovnoprávňujou soukromý a státní školy. Dříve člověk si mohl dávat přihlášku první jenom na státní školy a když neuspěl, tak mohl ještě na ty soukromý. Teď se to staví do stejné pozice, do stejné roviny. Buď si vybere soukromou, nebo státní. U těch soukromých, když se tam platí, tak by měly nabídnout nějaké nadstandardní vzdělání, aby ten člověk se tam hlásil ne proto, že je to lehčí, ale protože jsou kvalitnější.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já mám představu, že ty soukromý školy většinou jsou kvalitnější. Dřív to bylo tak, že člověk se mohl hlásit na dvě státní a neomezeně soukromých škol. To, jak se říkalo, jenom na dvě, to byly dvě státní, ale těch soukromých bylo neomezeně. Teď je to možný tak, že ze všech soukromých a státních si může vybrat jenom jednu. To druhý kolo? Kdyby bylo možný, že v tom druhém kole zůstanou také kvalitní místa, ale když se ta škola zaplní v prvním kole, tak ve druhém kole nezůstane nic. Takže tam je taková ta obava, že to druhé kolo nabídne už tak vymezenou nabídku, že to dítě ztratí šanci najít vzdělání, který se mu bude zdát férové.

telefonát:
Máte pravdu a je to zajímavý pohled. Já jsem teď četl článek v Literárních novinách a tam rozebíraly ten systém. Byly tam názory ředitelů a výchovných poradců ze škol na Ostravsku. Ti tvrdili, že dříve v tom druhém kole školy povinně musely to druhé kolo vypisovat, ale stejně otevíraly jenom dvě nebo jenom jedno místo. Takže ta šance, že by se tam to dítě dostalo, byla minimální. Zatímco teď ta šance není, ale je to jasný. Dřív si rodiče mysleli, že to dítě tu šanci má a teď je jasný, že se do druhýho kola dostat nemusí. No. S těma soukromejma školama? To je přesně tak, jak jsem to myslel já. Dříve jste mohl na více soukromých škol a teď se ty státní a soukromý školy tímto zákonem staví na stejnou úroveň, že může buď na státní nebo na soukromou. Mně to nepřipadá špatný.

moderátor (Jaroslav Hutka):
To je věc názoru. Já si myslím, že je tím zúžena ta možnost volby, možnost výběru a to se mi zdá špatný. Ta možnost výběru by měla zůstat co nejširší, aby ten člověk nejen si mohl vybírat, ale aby zároveň mohl mít přehled, do čeho fyzicky vstupuje. To je většinou to, co dává největší vzdělání životní, že člověk to zkusí na několik škol najednou a má tu šanci.

telefonát:
Mně přijde, že teoreticky to vypadá, že máte pravdu, ale v té praxi, podle informací, které jsem si přečetl, tak se skoro nic nemění. Už to říkal nějaký předřečník přede mnou. Ten reálný dopad bude minimální. Já bych byl opatrnější. I když to, co jste říkal, že ministerstvo školství vůbec nevěnovalo pozornost nějaké petici, která byla napsána, tak to je špatný. To hájit nechci.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já mám také pouze názor na to. Je pravda, že ty zkoušky proběhly v pondělí a během několika měsíců teprve budeme vědět, kdo měl pravdu a co se vlastně stalo těmi zkouškami.

telefonát:
Když uznáváte, že můžeme mít pravdu oba a že nevíme, tak myslíte, že je třeba se vysmívat úředníkům? Nebo, jak jste mluvil s tou paní, že to udělali jenom proto, aby si ulehčili práci a že to ministerstvo školství odfláklo ten zákon a že je špatný. Vždyť ani nevíte, jaký ten dopad bude a mně se to nezdá být moc seriózní.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Je to můj názor a jestli je seriózní?

telefonát:
O to nejde. Seriózní být může a sám jste před chvíli přiznal, že nemáme ještě dostatek informací, abychom vyhodnotili dopad tohoto zákona. Proto to říkám. I když je to vaše věc.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já tento pořad beru tak, že každý má právo říci svůj názor. Já musím začít nějakým jasným názorem, abychom se od něčeho odrazili.

telefonát:
Zlatohlávek. Pane Hutka, na rozdíl toho předcházejícího, tak nejsem váš fanda, ale vážím si vás. Dost jsem překvapen, do čeho jste se pustil. Mám pocit, že je to škoda. Vy byste dokázal daleko více, ale na jiném poli. Tady je vidět, že jste na tenkým ledě. Není to to pravé ořechové. Nezlobte se na mne.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Když to člověk nezkusí, tak nezjistí, jestli to umí, nebo neumí.

telefonát:
Mám zato, že jste předurčen pro jinej typ pořadu. Máte veliký, životní zkušenosti. Váš život byl pestrý. Ale toto téma, to není ono.

telefonát:
Prachař. Já taky trochu pracuji ve školství. Vy tady stále probíráte gymnázia. Když si vezmete: Teď po revoluci bylo nových škol naseto. Za chvíli bude v každým gymnáziu jedno dítě. Vezměte si, jakej mají prospěch ty děti? V televizi ve zprávách bylo, že paní učitelka někde dala šestku. To bylo ze zoufalství, to nebylo z toho, že by se zbláznila. Ty děti z devadesáti procent skoro nic neumí. Tady se dělají přijímačky na gymnázia a věřím tomu, že ty přijímačky dopadají úplně strašně špatně.

moderátor (Jaroslav Hutka):
To neumím posoudit. Já mám pocit, že ty školy jsou od toho, aby učily a vybírají si ty, který mají k tomu nadání nebo schopnosti.

telefonát:
Já si myslím, že ta škola vezme, aby naplnila, každýho.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Jak která. Jsou školy, který si vybírají.

telefonát:
Každá. Protože za každýho žáka dostává peníze. Když ta škola nebude mít děti, tak nebude mít peníze a končí. Oni ho tam dvakrát otočej. Třikrát propadne a pak ho pošlou na druhou školu a tak to jde pořád dokola. To si ověřte, protože to je svatá pravda. To je naše školství, teď.

telefonát:
Já bych si dovolil souhlasit s tím předchozím posluchačem, protože žádná škola nenechá volná místa na úkor toho, že by přišly o peníze a byly by postupně zrušeny. Jinak bych řekl, že vaše dcera, která se přihlásila na 3 školy a na všechny tři byla přijata, tak přispěla také k tomu, že paní ministryně navrhla tento zákon. Jinak bych řekl, že paní ministryni křivdíte, pokud pan Václav Klaus junior, to byl iniciátor té petice, tak ten také ví, že pokud je zákon schválený, tak žádná petice nemůže ten zákon změnit. Paní ministryně tu petici nehodila pod stůl. Paní ministryně ji ani nedostala, protože ta petice neměla petiční náležitosti. To je konstatování, který jsem slyšel od zástupců ministerstva školství za účasti pana Václava Klause juniora. Myslím, že tak trošku tady matete národ.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Já si myslím, že ta petice měla náležitosti. Byla i předána.

telefonát:
Nebyla předána. Já jsem u toho byl, když se ji zástupci pokusili předat zástupci ministerstva školství.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ona byla v tu dobu nemocná, paní ministryně.

telefonát:
Ano a předali ji panu náměstkovi za účasti Václava Klause juniora a seniora.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Když je napsaný zákon, tak to ještě neznamená, že ten může zůstat takový, jaký je, protože třeba porušuje ústavní zákon.

telefonát:
Chápete, že změna zákona je složitý proces. Kromě toho u předání té petice byl pan Přemysl Bartoš a ten k tomu neřekl nic, protože ten seděl v parlamentu v době, kdy se četlo poprvé, po druhé. Neměli k tomu žádné závažné připomínky. Zejména k tomu přijímacímu řízení.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ano. Tento detail utekl více poslancům. To je pravda.

telefonát:
Vy snad věříte tomu, že ta místa ve školách zůstanou neobsazena?

moderátor (Jaroslav Hutka):
Ta místa, kam se moc nikdo nežene, tak ta zůstanou neobsazena jako před tím.

telefonát:
Nakonec víte, kam dopadlo školství? Dnes je to systém manažérů, sekretářek, burzovních úředníků. V jedné diskusi jsem slyšel, že by ministerstvo školství a ministerstvo sociálních věcí měly být spojeny. Aby byl solidní výhled a perspektiva na řešení otázek v zaměstnanosti.

moderátor (Jaroslav Hutka):
Čas jsem asi překročil. Budu se muset rozloučit. Pokud by někdo ještě chtěl říci svůj názor, tak může na mé internetové stránce: www.hutka.cz. mailová adresa je jaroslav@hutka.cz. Tento pořad bude přepsaný a na mé stránce se objeví během několika dnů, pokud byste chtěli dále takto reagovat. Jinak děkuji za všechny reakce a příští Radiofórum by mělo být naposledy a chtěl bych dát otázku, jestli Radiožurnál hraje dobrou hudbu. Tím bych se s vámi rozloučil a nashledanou.